TZACHO-PUMPER MED TIL FUNDERING AF NORGES LÆNGSTE JERNBANEBRO
En dansk entreprenør er på et projekt, hvor de skal etablere funderingen til betonfundamenterne til en 836m dobbeltsporet jernbanebro. Broen bliver Norges længste jernbanebro og kommer til at stå på 288 stk. Ø1016/20 mm stålrør fordelt på 20 fundamenter. Fundamenterne bliver lavet i midlertidige tørre forhold, hvor man etablerer spunskasser af ca. 19 meter spunsplader. Når broen er færdig, kommer den til at krydse udløbet på Norges største sø, Mjøsa, og derfor bliver fire af fundamenterne udført i vand.
PUMPER SAND OP AF SPUNSKASSER
Som forsøg på en optimering blev uddybningen af spunskasserne forsøgt udført med en modificeret Dragflow EL354 oprensningspumpe. Pumpens hårdføre opbygning og store kapacitet gør den nemlig i stand til at håndtere tørstoffer med en diameter op til 35 mm og løfte det 70m ved 100 m3/t.
Entreprenøren og TZACHO har desuden samarbejdet om en specialopbygning, så pumpen er blevet udstyret med en spulering, der hvirvler sandet op på søbunden. Spuleringen blev forsynet med et 10 bar vandtryk ved 100 m3/t af en BA80H centrifugalpumpe fra BBA Pumps. BA80H er bygget i et mobilt, støjdæmpet kabinet og kører med en Stage V motor, som både er brændstoføkonomisk og efterlever de strengeste emissionskrav.
Grundet en meget stenet søbund lykkedes det dog ikke at uddybe med Dragflow EL354, da stenfraktionen var for stor på størstedelen af de testede spunskasser. I enkelte kasser, hvor søbunden var mere finkortet, lykkedes det at pumpe størstedelen ud med Dragflow oprensningspumpen og med en større produktionsrate end manuel udgravning.
LÆNSEPUMPER OPRETHOLDER STABILT VANDTRYK PÅ SPUNS
Trykket på siderne af spunskasserne bliver påvirket i takt med at sandet pumpes ud. Derfor pumper to XJ110 lænsepumper og seks J15 lænsepumper vand tilbage i kasserne, så der bliver opretholdt et stabilt tryk på begge sider af spunsen, og entreprenøren forhindrer, at kassen kollapser.
Pumperne er dykpumper fra Sulzer, som kan flytte hhv. 198 og 42 m3/t pr. pumpe. De har desuden styring på, så de selv sørger for at fylde vand ind i spunskasserne, når vandtrykket på indersiden bliver mindre end trykket på ydersiden.
TZACHO forhandler et stort udvalg af pumper og tilbehør til mange typer opgaver
OM PROJEKTET
Broen er en del af et projekt, hvor det totale jernbanenet i Norge bliver ombygget til højhastighedsbane og derved forkorter rejsetiden på strækningerne.
Arbejdet med pælefunderingen til broen forventes at være færdig i foråret 2021, hvorefter pælene skal stå i 2 år før togdriften igangsættes. Man forventer, at byggeriet af strækningen, der indebærer broen, er endelig klar til togtrafik i efteråret 2023. Strækningen er budgetteret til ca. 1,5 mia. DKK.